Skip to content

Mat, stress och utmattning – Knepigt för vissa, inga problem för andra – Viktigt för alla

Den här artikeln handlar om mat och energi i relation till stress och utmattning. Du kommer få en större och djupare förståelse kring varför det är så viktigt att få i sig energi och varför det är en riktigt dålig idé att gå på diet och banta när du är stressad.

Du vet säkert redan att vi människor får i oss vår huvudsakliga del av energin vi behöver via maten. Vad du kanske inte har hört eller läst lika ofta är att stress påverkar energin på olika sätt och på väldigt omfattande sätt. Det här skall jag berätta mer om.

Stress

Det finns flera artiklar här på websidan kring vad stress är för något. Vill du fördjupa dig i det så kan du börja här >>>
Men för att förklara det superenkelt så är stress ett beredsskapssystem. Det är ett system av reaktioner i kroppen och huvudet som skall hjälpa dig att hålla dig ifrån fara och ta dig ifrån hotet som huvudet upplever.

Det finns två olika ”startmotorer” för stress systemen.
Den ena motorn kallas för sympatikusreaktion och namnet kommer ifrån det sympatiska nervsystemet som också kallas för fight or flight. Det ämnet som är viktigast för det systemet är adrenalin. Det ämnet har du varit med om flera gånger i ditt liv och framför allt när du blir skrämd. Säg att någon hoppar fram bakom en dörr som du inte alls var redo på. Pulsen går upp, musklerna blir spända, pupillerna vidgas och så vidare.
Det är den ena typen av startmotor.

Den andra typen är den betydligt mycket mindre kända HPA-axeln.
Den startar både när du blir skrämd och när hotet inte är lika stort eller akut. Alltså redan vid ”mindre” hot. Som vid långtidsstress i vardagen med jobb och barn och familj och dålig sömn och mycket oro för saker och ting.

HPA står för ”Hypotalamus”, ”Hypofysen” och ”Binjurebarken” (fast engelskans hypothalamus, pituitary gland, adrenal gland).
HPA axeln är ett sk. Endokrint system dvs ett hormonsystem. Dessa hormoner kommer ifrån körtlarna hypotalamus, hypofysen och binjurebarken. Hormonerna skall hjälpa kroppen att dels starta olika funktioner för att hjälpa kroppen och huvudet att skydda sig mot hotet och faran, dels att skapa energi. Det hormon som påverkar oss människor kanske mest och som också är viktigast för att frigöra energi är kortisol.

En av uppgifterna som kortisol ur ett stressperspektiv är att frigöra energin som kroppen har lagrat i muskler och i levern. Du kommer alltså känna att du får energi av att vara stressad och uppvarvad på grund av kortisol.

När HPA-axeln har varit i gång för hårt för länge kan det bli en obalans i det systemet och det är en av förklaringarna till det vi kallar utmattning eller utbrändhet.

Sympaticusreaktionen är alltså när du blir skrämd och HPA-axeln startar både när du blir skrämd och vid vardagsstress.

Aptit

När man är under hot, vilket ju är det hjärnan tänker oavsett vilken stress den upplever, så skall kroppen inte först behöva äta för att få energi att slåss eller undkomma faran. Aptit är ingen prioriterad funktion i det läget. Energi får ju kroppen ändå via funktionen i kortisolet. Men är stressen förhöjd hela tiden så kan aptiten vara nedprioriterad hela tiden. Då är det väldigt svårt att få i sig energi. Det är ingen lätt sak att äta mat när man varken är hungrig eller sugen. Det blir ofta alldeles för lite och kanske inte alltid dom bästa formerna av livsmedel.

Energibalans

Om du nu tänker att en förhöjd stress startar funktioner som frisätter kortisol som i sin tur skall dra ur den lagrade energin ur våra celler, samtidigt så är det svårt att fylla på med energi för att vi har ingen aptit – Då är det inget konstigt att vi blir trötta i både muskler och huvud. Hela processen kommer dränera dig på energi och lägga kroppen och huvud på konstant minus.

Att ligga på minus, i en negativ energibalans, stressar kroppen. Att sakna energi i lagren när kortisolet kommer och skall hämta ut det kommer driva upp stressen i kroppen ännu mer och skapa en negativ spiral men ännu sämre aptit och kanske ännu mer stress.

Av den anledningen skall vi under inga omständigheter börja banta eller gå på dieter när vi är påverkade av stress och utmattning. Det är svårt nog för kroppen och huvudet att få i sig tillräckligt med energi för att hantera allt som händer i kroppen och huvudet med stress som det är.

Vi behöver ju inte göra det ännu svårare.

Så av den här anledningen pratar jag mycket om mat både med deltagare på föreläsningar, på kurser och patienter. Det är en betydande del i att må bra och att ta hand om stress och utmattning och missar man den så har vi en stor lucka att täta.

Så tänker jag.

Tack för att du läste.